Steg för steg

Vad ingår i praktisk affärsutveckling?

Här går vi igenom alla steg i modellen. Se även bilden längst ner på sidan.

Steg A Paketering

Först måste man inventera vad man faktisk har att erbjuda och sätta ett sortiment precis som större företag.

Erbjuder du produkter och/ eller tjänster? Det gäller att definiera dessa. Ofta tror man att kunderna ”vet” vad man har att erbjuda med tyvärr är så inte fallet. Detta är orsaken till varför man börjar med en inventering av vad man faktiskt kan erbjuda dvs produkter och tjänster.  Vilka produkter, tjänster, maskiner, metoder, upplevelser, m.m. som du erbjuder, med andra ord sätta ditt sortiment! Detta moment kallas paketering och det innebär även att skapa en beskrivande bastext per erbjudande.

Se Mall workshop Paketering-20170314

Basen i Paketeringen är alltså respektive bastext per erbjudande. Du skapar en beskrivande bastext per produkt eller tjänst som sedan monteras i respektive kanal. Kanaler som personlig försäljning, hemsida, Youtube, återförsäljare, mässor osv. Bastexterna är varje organisations hjärta.

Om man kan frigöra mer tid bör man komplettera sina respektive erbjudande med en sk success story eller referenshistoria. Intervjua en nöjd kund och låt denne beskriva i text vad hen är nöjd med i kombination med en bild av er två. Låt säga att du säljer en hammare och den har du beskrivit via en bastext och SEO skrivit ordet hammare. Komplettera sedan denna text med en text där du intervjuar exempelvis en snickare som arbetar med din hammare, där hen får beskriva hur nöjd hen är med hammaren. För en potentiell kund uppskattas en annan kunds utlåtande mycket och något att luta sig mot vid ett köp av denna hammare.

Bastexten och success story per erbjudande bör också SEO skrivas d.v.s. sökordsoptimeras där det viktiga ordet förekommer minst 5 till 6 ggr per A4:a.

Var konkret och rakt på sak dvs en enkel text per erbjudande (produkt eller tjänst) och skriv för den för den som är mottagare dvs inte för dig själv. Testa texterna med andra innan de publiceras. Glöm inte att kunden struntar oftast i ditt företag och är bara ute efter ett bra erbjudande.

När sortimentet är satt och texterna klara per respektive erbjudande är själva Paketeringen klar inom Praktisk Affärsutveckling.

En s.k. Bastext är alltså en text som beskriver ett erbjudande (produkt, tjänst, maskin, metod osv) Undvik ”flum” och var konkret och undvik fikonspråk. Enkel text. Skriv för den som är mottagare och som inte kan lika mycket som du.

———————————————————————————————————————————————–

Förslag på arbetsgång för framtagning av en bastext:

1. Ta fram relevanta och beskrivande ord för erbjudandet.

2. Bygg meningar av orden och sätt ihop dessa till en text.

3. Namnet på erbjudandet (produkt eller tjänst) bör förekomma 5 till 6 gånger per A4:a (SEO).

4. Beskriv processen hur erbjudandet utförs.

5. Beskriv ert sätt (fördelar) med att utföra erbjudandet jämfört mot
hur andra utför erbjudandet (beskriv alltså även hur andra utför erbjudandet,
som förhoppningsvis är mindre fördelaktigt).

6. En bastexten kan besvara frågor som:

  • Vem använder den idag?
  • Vad är den?
  • När används den?
  • Var används den?
  • Var geografiskt används den?
  • Varför används den ? Varför köpa den? Ge exempel!
  • Vad förebygger den eller vilka blir konsekvensen av den?
  • Hur används den? Ge exempel på hur andra kunder gör idag!
  • Beskriv processen d.v.s. vad alla steg i ex. tjänsten (först…. Sedan….osv) Hur utförs den?
  • Finns något unikt? USP? Kundnyttan?
  • Kundens problem idag som kommer att lösas?

7. Avsluta alltid med en punktlista på de främsta fördelarna med ert med
erbjudande.

———————————————————————————————————————————————–

Vi säger att du nu har en bastext per erbjudande och en success story per erbjudande.


Steg B Personlig försäljning

Ta bastexterna och alla success stories och komplettera upp med din logga och dina kontaktuppgifter så har du ett antal produktblad du kan dela ut vid dina kundbesök.

Ta även fram ett bokningsmanus d.v.s. ett manus över hur man bör boka ett kundbesök. Komplettera detta även med ett frågemanus under kundbesöket. Vidare med en agenda under kundbesöket osv. Se mer på Personlig försäljning

Alla dessa dokument blir automatiskt en säljpärm som man använder vid kundbesöken.

Några exempel på avsnitt i en säljpärm:
– Telefonbokningsmanus
– Kundbesöksfrågor
– Förslag agenda
– Presentation av ditt erbjudande
– Presentation av ditt företag
– Ev. Kampanj/aktivitet
– Prislista
– Referenser – ”success stories”
– Utbildningsmaterial
– Offert och avtalsmall
– Besöksrapport
– Din aktivitetsplan

Se mer på Säljpärm

 

Steg C Hemsida

Lägg in alla bastexter och success stories på er hemsida. Rekommenderas gör WordPress som är ett eminent verktyg att skapa hemsidor. Bygger man WordPress på rätt sätt kommer Google att gilla er hemsida och du får då bättre synlighet på Google. Se mer på Sökmotoroptimeringstips

Steg D Youtube

Skapa en film per erbjudande och gärna en film per success story. Dessa filmer lägger du sedan in på ert youtubekonto och använder delar av respektive bastext vid beskrivning av filmerna.
Om en potentiell kund söker på Google efter ert erbjudande finns stor chans att komma upp i sökningen tom på första sidan. Skapa alltså en film per erbjudande (produkt/ tjänst) och lägg in dessa på ert Youtubekonto.


Steg E Mikrosajt (liten hemsida)

Om du har ett erbjudande som är en hammare kan du registrera namnet hammare.se eller hammare.nu osv för att på denna s.k. mikrosajt beskriva hammarens egenskaper och ha med ordet hammare 5-6 ggr per A4:a. Förutom att SEO skriva ordet hammare i texten har du även hammare i domännamnet vilket gillas av Google.

Steg F övriga sociala medier

Informera på Facebook, bloggar osv om det du nu lagt in på er hemsida och Youtube. Använd även vissa delar av innehållet från respektive bastext i dessa kanaler.


Steg G övriga kanaler

Bastexterna med logga och kontaktuppgifter som blev produktblad, kan nu distribueras till återförsäljare, partners. De kan även användas på mässor och i annonser osv. Kom ihåg att översätta bastexterna till de språk som erfordras.

Kontentan är att oavsett kanal används bastexterna och är grunden i paketering och praktisk affärsutveckling.

 

PRAKTISK-AFFARSUTVECKLING

 

Praktisk affärsutveckling är en modell utvecklad av Vitendo för att hjälpa företag att utvecklas och öka försäljningen.